Teksty Nowego Testamentu stanowiły inspirację artystyczną już od czasów późnego antyku. Zwizualizowanie zawartych w nim treści częstokroć było jedynym czytelnym dla wszystkich wiernych przekazem nasyconym dodatkowo ładunkiem twórczej ekspresji. Do najczęściej podejmowanych przez sztukę wydarzeń opisanych w Ewangelii należy pasja, czyli świadectwo ostatnich dni z życia Chrystusa – od uroczystego wjazdu do Jerozolimy po Zmartwychwstanie, ze szczególnym podkreśleniem tragizmu męki Pańskiej.
Wśród najznamienitszych dzieł będących jego plastyczną wizją szczególne miejsce zajmuje „Wielka Pasja” – cykl jedenastu drzeworytów autorstwa Albrechta Dürera, powstałych w latach 1497–1510. Artysta kreślił sceny ekspresyjną, dynamiczną linią, wzmagając dramatyzm przekazu mistrzowsko rozegranymi efektami światłocienia oraz niemal malarską plastycznością postaci.
Zbiory Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu mogą poszczycić się trzema rycinami pochodzącymi z tego cyklu, są nimi „Ostatnia wieczerza”, „Pojmanie Chrystusa” i „Ukrzyżowanie”.
Zdjęcia drzeworytów, pochodzących z naszych zbiorów, to okazja na spotkanie ze sztuką Albrechta Dürera (1471–1528), najwybitniejszego artysty niemieckiego doby renesansu oraz jednego z najważniejszych twórców w dziejach sztuki europejskiej. Malarz, grafik, rysownik i teoretyk sztuki, który największy wkład wniósł w rozwój grafiki, a zwłaszcza drzeworytu, nadając mu rangę autonomicznego dzieła sztuki.
Drzeworyty składające się na cykl „Wielkiej Pasji”:
- „Ostatnia wieczerza”,
- „Chrystus na Górze Oliwnej”,
- „Pojmanie Chrystusa”,
- „Biczowanie”,
- „Ecce Homo”,
- „Niesienie krzyża”,
- „Ukrzyżowanie”,
- „Opłakiwanie Chrystusa”,
- „Złożenie do grobu”,
- „Chrystus w otchłani”,
- „Zmartwychwstanie”.