Konserwatorskie odkrycie szkicu do „Kopania buraków” Leona Wyczółkowskiego

Fot. Witalis SzołtysOd 14 września w Muzeum Górnośląskim prezentowana będzie wystawa grafik i rysunków Leona Wyczółkowskiego – w większości pokazywanych po raz pierwszy, wzbogaconych o szkic odkryty w czasie prac konserwatorskich.

Przypadkowo odsłonięty przez konserwator Milenę Suwalską graficzny motyw do malarskich kadrów z Ukrainy znajduje się na tym samym arkuszu co widok Lublina. Jest to szkic do obrazu Kopanie buraków z 1911 roku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Grafika ta powstała siedem lat wcześniej niż praca znajdująca się na odwrocie. Premierowy pokaz podwójnej pracy pozwala jeszcze lepiej poznać warsztat artysty – jednego z najwybitniejszych polskich twórców, człowieka, który zrewolucjonizował polską grafikę.

Na wystawie Wystarczy światło i czerń. Leon Wyczółkowski znajdzie się kilkadziesiąt prac Wyczółkowskiego z lat 1903–1931. Stanowią one kwintesencję jego graficznej twórczości. Tematyczna triada, jaką tworzą portrety osobistości z artystycznych i intelektualnych elit (Chopina, Jasieńskiego, Kossaka, Malczewskiego), przedstawienia natury (zwłaszcza drzew) oraz studia polskiej architektury, ukazuje mistrzostwo Wyczółkowskiego w technikach graficznych oraz zwraca uwagę na bardzo dojrzały, osobisty fragment jego twórczości.

Na ekspozycji prezentowane są autolitografie z ekskluzywnego wydania Teki Stowarzyszenia Artystów Grafików Polskich, a także prace z tek: Huculskiej, Ukraińskiej, Mariackiej, Lubelskiej, Litewskiej, Wawel, Wspomnienia z Legionowa, Wrażenia z Pomorza. Wszystkie prace pochodzą ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego. Jest to jedna z większych prezentacji grafik Wyczółkowskiego w polskich muzeach.

Wystawa przygotowana przez Agnieszkę Bartków z okazji przypadającej 27 grudnia br. 80. rocznicy śmierci artysty stanowi jedno z najważniejszych wydarzeń w programie Muzeum Górnośląskiego. Uzupełnia twórczość malarską Wyczółkowskiego stale obecną w Galerii Malarstwa Polskiego. Temu znaczącemu przedsięwzięciu towarzyszą liczne spotkania, oprowadzania kuratorskie i działania edukacyjne.

Konserwatorskie odkrycie dotyczy prac:
Leon Wyczółkowski, Widok Lublina, 1918/19, autolitografia
Leon Wyczółkowski, Motyw z „Kopania buraków”, ok. 1912, litografia