„Wolę dać w czarnym całą klawiaturę od basu do wiolinu. Leon Wyczółkowski” to ekspozycja przygotowana dla Muzeum w Raciborzu z naszych zbiorów. Zapraszamy

„Wolę dać w czarnym całą klawiaturę od basu do wiolinu. Leon Wyczółkowski” to ekspozycja przygotowana w Muzeum w Raciborzu ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, którą będzie można oglądać od 8 marca do 9 czerwca.

Leon Wyczółkowski to jeden z najwybitniejszych polskich artystów przełomu XIX i XX stulecia, który w swojej działalności artystycznej wypowiadał się przy pomocy różnych technik plastycznych. W szerokim wachlarzu podejmowanych tematów ulegał pięknu otaczającego świata, fascynowały go miejsca kształtowane magią zabytkowej architektury, ponad wszystko uwielbiał przyrodę, a człowiek – bez względu na to, czy zmagał się z trudem codziennej pracy, czy dumnie wcielał w rolę modela – nieustannie przykuwał jego uwagę.

W eksponowanych pracach Leon Wyczółkowski wcielił się w rolę przewodnika – zabiera nas w podróż po zakątkach miast, ukazując ich architekturę, fascynujące pamiątki przeszłości. Z perspektywy dachów możemy spojrzeć oczyma artysty na kamienice warszawskiej Starówki. Przyjrzeć się krakowskiej świątyni, którą w jednym ujęciu otulił warstwą białego śniegu, a innym razem obdarzył blaskiem odbijających się w jej murach promieni słońca. Z oddali mamy możliwość zachwycić się majestatyczną bryłą wawelskiego zamku. Wyczółkowski utrwalał też wizerunki swoich przyjaciół: Jacka Malczewskiego – kolegi z pracowni Jana Matejki, Teodora Axentowicza czy inicjatora jego graficznych zmagań – znanego kolekcjonera Feliksa Jasieńskiego. Wśród utrwalanych „osobistości” znalazły się również wizerunki ukochanych przez Wyczółkowskiego sosen, dębów i świerków – pełen tajemnic i tęsknoty fenomen, niespotykany w twórczości żadnego innego artysty. W wyjątkowy dla siebie sposób ujmował aleje w gościeradzkim parku, kadrował pnie imponujących drzew, umożliwiając pokazanie piękna ich faktury, ale przede wszystkim supremacji przyrody wobec delikatnej istoty ludzkiej.

Cały wachlarz mistrzowskich prac artysty pozwala przyjrzeć się ważnym dla niego LUDZIOM i ukochanym MIEJSCOM oraz poczuć bliskość NATURY. Pozwalają one przede wszystkim zrozumieć, że służebna rola grafiki, od której wcześniej odżegnali się artyści europejscy, odeszła w zapomnienie również w naszym kraju wraz z nadejściem graficznej „rewolucji” Leona Wyczółkowskiego.

czas trwania: 8 marca – 9 czerwca 2024
miejsce: Muzeum w Raciborzu
kurator: Agnieszka Bartków (Muzeum Górnośląskie w Bytomiu)
komisarz: Aleksandra Frydrychowicz (Muzeum w Raciborzu)

Prezentowane na wystawie prace pochodzą ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu