Muzeum Górnośląskie w Bytomiu partnerem projektu „(Nie)widzialni”

Muzeum Górnośląskie w Bytomiu zostało partnerem projektu „(Nie)widzialni”, którego celem jest budowa świadomości społecznej na temat niewidocznej niepełnosprawności oraz wsparcie osób, które jej doświadczają. Organizatorem ogólnopolskiej kampanii społecznej jest Fundacja StwardnienieRozsiane.Info. W projekcie bierze udział kilkudziesięciu partnerów z całej Polski, wśród nich m.in. urzędy, instytucje kultury, firmy – od dużych korporacji do mniejszych przedsiębiorstw, centra handlowe oraz placówki edukacyjne.

W Polsce mieszka nawet 7 mln osób z niepełnosprawnościami. Duża część z nich to osoby doświadczające niepełnosprawności, których na pierwszy rzut oka nie widać. Zbyt często spotykają się one z niezrozumieniem otoczenia, gdy proszą o pomoc lub z niej korzystają. Chcemy zmienić ten stan i dołączamy do projektu „(Nie)widzialni”, poprzez który będziemy nie tylko budować świadomość społeczną, ale też ułatwiać codzienne funkcjonowanie osobom, które doświadczają niewidocznej niepełnosprawności i w danym momencie potrzebują naszego wsparcia.

Niewidoczna niepełnosprawność nie wiąże się z używaniem wózka czy białej laski. Może być spowodowana np. chorobą (stwardnienie rozsiane, cukrzyca), zaburzeniami neurorozwojowymi (autyzm), przebiegiem leczenia (leczenie onkologiczne), wypadkami (proteza nogi niewidoczna pod ubraniem). Jest trudna do dostrzeżenia, ale często wpływa znacząco na życie osób, które jej doświadczają. Niejednokrotnie spotykają się one z niezrozumieniem czy przykrymi reakcjami otoczenia. Pora to zmienić. Dlatego dołączamy do projektu „(Nie)widzialni”. Chcemy, by każdy czuł się u nas bezpiecznie i wiedział, że jesteśmy gotowi do pomocy, gdy tylko będzie ona potrzebna.

„(Nie)widzialni”

„(Nie)widzialni” to projekt realizowany przez Fundację StwardnienieRozsiane.Info. Jego celem jest budowa świadomości społecznej na temat niewidocznej niepełnosprawności oraz wsparcie osób, które jej doświadczają. Mimo trudności niejednokrotnie wywoływanych przez stan zdrowia starają się one żyć aktywnie, pracować, realizować codzienne obowiązki zawodowe i prywatne. Nie zawsze jednak są w stanie to robić bez wysiłku, bo bywają dni, gdy czują się gorzej. Wtedy też, gdy np. korzystają z komunikacji miejskiej, słyszą: „Taki młody, a starszemu człowiekowi miejsca nie ustąpi”. A przecież nieustąpienie miejsca w autobusie czy skorzystanie z usługi poza kolejką nie musi być dowodem braku dobrego wychowania, tylko poważnych problemów ze zdrowiem. Tak samo jak chwiejny krok osoby wysiadającej z samochodu nie zawsze jest efektem wypitego alkoholu.

Kampania „(Nie)widzialni” wychodzi naprzeciw tym problemom. Jej głównym elementem – oprócz podejmowanych przez fundację działań informacyjnych na temat niewidocznych niepełnosprawności, szkoleń, webinarów, a także wielu innych aktywności – są specjalne emblematy, czyli „symbole” projektu. Dzięki ich „użyciu” osoby z niewidocznymi niepełnosprawnościami będą mogły zasygnalizować, że potrzebują dodatkowego wsparcia, np. przepuszczenia w kolejce czy też poświęcenia im więcej czasu przez pracownika danej instytucji.

Projekt jest podzielony na etapy. W pierwszych tygodniach kluczowymi działaniami będzie kampania informacyjna w mediach oraz internecie. W ramach kampanii sukcesywnie realizowane też będą szkolenia u partnerów, przeprowadzane przez zespół Fundacji StwardnienieRozsiane.Info, która pomoże sprawnie wdrożyć projekt w danej organizacji czy instytucji. Dzięki temu, gdy pojawi się u nas osoba z niewidoczną niepełnosprawnością i potrzebująca wsparcia, przygotowani do tego pracownicy będą wiedzieli, jak reagować i co zrobić, by ich pomoc była skuteczna.

Więcej informacji o kampanii jest dostępnych na stronie www.niewidzialni.org.pl.