„Beksiński. Lewczyński. Schlabs. Pokaz otwarty” – nowości towarzyszące wystawie czasowej

W naszych sklepach – internetowym i stacjonarnym – dostępne są już wydawnictwa uzupełniające wystawę „Beksiński. Lewczyński. Schlabs. Pokaz otwarty”, przygotowane we współpracy z CEWE.

Z przyjemnością prezentujemy limitowaną edycję katalogu towarzyszącego wystawie czasowej, wydanego wspólnie przez Muzeum Górnośląskie w Bytomiu i Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Publikacja została wydrukowana w formie albumu w twardej oprawie. Wyjątkowe wydanie z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom historii fotografii.

Na 128 stronach wydawnictwa miłośnicy historii fotografii odnajdą 50 zdjęć: 16 autorstwa Zdzisława Beksińskiego, 19 – Jerzego Lewczyńskiego, i 15 – Bronisława Schlabsa, poprzedzonych dwoma tekstami wstępnymi kuratorek wystawy: „Zdzisław Beksiński. Jerzy Lewczyński. Fotograficy poszukujący” Heleny Kisielewskiej oraz „Bronisław Schlabs a poszukiwania nowoczesności w sztuce lat 50.” Małgorzaty Santarek. Publikację wieńczą biogramy bohaterów wystawy.

Publikację można nabyć w cenie 90 złotych.
dostępna online

Kolejną nowością są plakaty wydane na papierze fotograficznym w formacie 50 cm x 75 cm. Dostępne są w trzech wzorach:

  1. Jerzy Lewczyński „Nieznany” (z cyklu „Głowy wawelskie”), 1957
  2. Jerzy Lewczyński „Portret przyjaciela Zdzisława Beksińskiego”, 1959
  3. Jerzy Lewczyński „Nasze powiększenie – Nysa, 1945”, 1971.

Cena plakatu wynosi 15 złotych.
dostępne online

Ostatnią z nowości jest seria fotokartek wydanych w formacie A5. Pocztówki dostępne są w tych samych wzorach co plakaty i można zakupić je w cenie 3 złotych za sztukę.
dostępne online

Wydawnictwa, przygotowane we współpracy z CEWE, można nabyć w kasie Muzeum Górnośląskiego przy pl. J. III Sobieskiego 2 oraz online.

W 2019 roku minie dokładnie 60 lat od eksperymentu, który zmienił pozycję polskiej fotografii, czyli słynnego gliwickiego „Pokazu zamkniętego” Zdzisława Beksińskiego, Jerzego Lewczyńskiego i Bronisława Schlabsa. Wystawa, współorganizowana z Muzeum Narodowym we Wrocławiu, stanowi prezentację fotograficznej twórczości artystów, którzy trwale odcisnęli piętno w historii polskiej fotografii, i jest punktem wyjścia zarówno dla pytań o ich późniejszą twórczość, jak i dla stawiania hipotez i diagnoz dotyczących korelacji między fotografią a sztukami plastycznymi. Składa się na nią blisko 80 fotografii.

Beksiński, Lewczyński i Schlabs w latach 1957–1961 tworzyli nieformalne ugrupowanie artystyczne, którego celem było propagowanie własnej twórczości fotograficznej. Mimo zasadniczych różnic w sposobie postrzegania otaczającej rzeczywistości kierowała nimi wspólna idea oparta na chęci eksperymentowania.

Zdzisław Beksiński, zanim całkowicie poświęcił się malarstwu, stworzył wiele znaczących prac fotograficznych przepojonych atmosferą surrealizmu, wzmocnionego częstokroć sporą dozą ekspresji. Bronisław Schlabs świetnie odnalazł się w roli eksperymentatora poddającego tradycyjną fotografię niezwykłym metamorfozom. Dał się także poznać jako sprawny animator wydarzeń kulturalnych, w tym jako pomysłodawca „Pokazu zamkniętego” z 1959 roku. Z kolei Jerzy Lewczyński, jako jeden z niewielu fotografików na świecie, opracował własną koncepcję artystyczną, nazwaną przez niego samego „archeologią fotografii”. Spośród całej trójki tylko on pozostał wierny fotografii do końca, stwierdzając w jednym z ostatnich wywiadów: „Zamieniłem życie na fotografię”.

więcej informacji o wystawie „Beksiński. Lewczyński. Schlabs. Pokaz otwarty”