Jacek Sienicki. Wszystkie te rzeczy, które muszę mieć obok siebie

Namaluj mi swój charakter – czyli portret prawdziwy

Czy malowaliście kiedyś portret, który pokazuje nie tylko wygląd danej osoby, ale również jej charakter? Podczas zajęć przyjrzymy się kilku obrazom i nauczymy się dwóch sposobów malowania. Poznamy obrazy Jacka Siennickiego i stworzymy własne autoportrety, które powiedzą więcej prawdy o nas. Podczas zajęć zastanowimy się również nad arteterapeutyczną rolą sztuki. Czy obraz może mówić więcej niż słowa? Czy trudne sytuacje z naszego życia można zamknąć w kolorowych obrazkach? – na te i inne pytania spróbujemy sobie odpowiedzieć tworząc race plastyczne.

Lekcja dostępna jest w dwóch wariantach dostosowanych poziomem do wieku i kompetencji grup odbiorców: klasy 4–6, klasy 7–8.

Niczego tu nie wymyśliłam – świadectwo jako materia sztuki

Kim jest świadek i czym jest świadectwo? Czy powinno być jedynie suchym zeznaniem – pozbawionym emocji referowaniem przeszłych wydarzeń? A co jeśli same słowa nie wystarczą?

W czym zawiera się wiarygodność i siła świadectwa? I gdzie w sytuacji zaświadczania znajduje się świadek, jego wrażliwość i indywidualność? Wychodząc od poruszających obrazów Jacka Sienickiego oraz odwołując się do klasycznych świadectw, takich jak „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall czy „Medaliony” Zofii Nałkowskiej, chcemy porozmawiać o rodzajach świadectw i osobie świadka w sztuce i literaturze. Rozszerzymy tę kategorię o formy plastyczne, zastanawiając się nie tylko nad jej rolą w kulturze – szczególnie po tragicznych doświadczeniach II wojny światowej. Zwrócimy także uwagę na udział świadka w konstruowaniu relacji. Uczestnicy będą mieli także okazję opowiedzenia swojej własnej historii za pomocą kolażu.

Lekcja dostępna jest w dwóch wariantach dostosowanych poziomem do wieku i kompetencji grup odbiorców: klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe.