Warsztaty malowania fartuch贸w rozbarskich – fotorelacja 馃帹

29聽 i niedziel臋 30 maja w Muzeum G贸rno艣l膮skim w Bytomiu odby艂y si臋 warsztaty malowania tradycyjnych fartuch贸w rozbarskich. Pod czujnym okiem r臋kodzielniczki Joanny Decowskiej nasi kursanci spr贸bowali swoich si艂 w przenoszeniu na tkanin臋 wzor贸w, kt贸rymi dawniej zdobiono od艣wi臋tne fartuchy, zaczerpni臋tych z oryginalnych eksponat贸w w kolekcjach muzealnych i prywatnych. Poni偶ej przedstawiamy kr贸tk膮 fotorelacj臋 z warsztat贸w.

Str贸j rozbarski, nazywany r贸wnie偶 bytomskim lub g贸rza艅skim, jest ze wzgl臋du na swoj膮 偶ywotno艣膰, rozleg艂e rozprzestrzenianie si臋 i tradycj臋 uwa偶any za najbardziej reprezentatywny w艣r贸d stroj贸w g贸rno艣l膮skich. Mia艂 wiele miejscowych odmian, g艂贸wnie w zestawach kobiecych, kt贸re widoczne by艂y przede wszystkim w elementach dekoracyjnych, np. wyszyciach i haftach.

Ubi贸r wp艂ywa na to, jak postrzegaj膮 nas inni, przyozdabia cz艂owieka, dlatego te偶 starano si臋, aby prezentowa艂 si臋 jak najlepiej. Zw艂aszcza kobiety, nawet te mniej zamo偶ne, po艣wi臋ca艂y mu du偶o uwagi. Str贸j ludowy przypomina j臋zyk, gdy偶 jest systemem znak贸w i kod贸w, tworzonych na potrzeby danej spo艂eczno艣ci. Odmienny by艂 dla panienki, panny m艂odej, m臋偶atki, wdowy, dru偶b贸w, kawaler贸w czy starszych m臋偶czyzn. Inne kolory, materia艂y i dodatki obowi膮zywa艂y od 艣wi臋ta, a inne na co dzie艅 czy na czas 偶a艂oby.

Fartuchy w strojach rozbarskich dobierane by艂y w zale偶no艣ci od okazji oraz maj臋tno艣ci. Na najwi臋ksze uroczysto艣ci oraz na wyj艣cie do ko艣cio艂a w pierwsz膮 niedziel臋 miesi膮ca zak艂adano fartuchy z chi艅skiego jedwabiu, na Bo偶e Cia艂o woalowe, na nieszpory i wesele ubierano 鈥瀞ztikerajowe鈥 lub 鈥瀏ardinowe鈥. Ciemniejsze alpakowe by艂y odpowiednie w po艣cie, na pogrzeb, w czasie 偶a艂oby. Noszono r贸wnie偶 fartuchy adamaszkowe, szyfonowe, z mu艣linu, bia艂ego p艂贸tna haftowanego maszynowo, nylonu oraz szyfonu. W dni powszednie wybierano fartuchy p艂贸cienne, zazwyczaj w bia艂o niebieskie pr膮偶ki, cho膰 znane s膮 r贸wnie偶 warianty bia艂o czerwone. Do艂em fartuch zdobiony by艂 tzw. bogami, czyli obr臋bionymi bia艂ymi z膮bkami, i bia艂ym haftem.

Zdj臋cia: Klara Puzo艅

Warsztaty realizowane w ramach projektu 鈥濵alowane, heklowane, biglowane 鈥 skarby 艣l膮skiej szafy鈥 dofinansowanego ze 艣rodk贸w Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu Narodowego Centrum Kultury EtnoPolska 2021.