Edukacja regionalna. Poszerzanie horyzontów czy indoktrynacja?

Fragment wystawy "Z życia ludu śląskiego w XIX-XX wieku", fot. Witalis SzołtysCzy w obecnym zglobalizowanym świecie istnieje jeszcze potrzeba zaszczepiania w najmłodszych wiedzy o regionie, z którego pochodzą? A jeżeli tak, to w jakiej formie powinna być ona podana? Pytanie o sens edukacji regionalnej podejmie Jerzy Ciurlok podczas spotkania z cyklu Rozbieranie Śląska, na które 8 listopada zaprasza Muzeum Górnośląskie.

Tożsamość regionalna jest niezwykle ważną, ale jednocześnie delikatną kwestią i jak każdy rodzaj tożsamości może przybierać bardzo indywidualne formy. Czy zatem powinno się unifikować sposób jej budowania poprzez zajęcia szkolne lub pozaszkolne? Czy nie mamy tu do czynienia z pewnego rodzaju ograniczaniem lub nawet „urabianiem” młodego człowieka?

Z drugiej strony wiadomo przecież, że silna tożsamość regionalna, wiedza o tym, skąd się pochodzi i pewność, co do tego, kim się jest, pomaga w byciu świadomym i pozbawionym kompleksów obywatelem świata. Wydaje się zatem, że potrzeba głębokiej i mądrej edukacji regionalnej jest całkiem realna.

Na pytania o kształt i zasadność edukacji regionalnej spróbują podczas spotkania odpowiedzieć zaproszeni goście: dr Łucja Staniczek, prof. Elżbieta Dutka oraz prof. Arkadiusz Wuwer.

Data: 8 listopada 2016 (wtorek), godz. 17.00
Miejsce: gmach przy ul. W. Korfantego 34, Centrum Edukacji
Prowadzący: Jerzy Ciurlok
Wstęp wolny