Trwa naukowa konferencja dotycząca XIX wiecznego odlewnictwa artystycznego i użytkowego Europy Środkowej ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wpływów pruskich. Konferencja jest częścią projektu, u podstaw którego leży ekspozycja „Alchemia epoki przemysłu. XIX wieczne odlewnictwo artystyczne ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu”. W zbiorach muzeum, będącego jednocześnie organizatorem konferencji, dominującymi artefaktami w zakresie rzemiosła artystycznego pozostają wyroby żeliwne Królewskiej Odlewni Żelaza w Gliwicach, powstałej w 1796 roku w znacznej mierze dzięki osobie Fryderyka Wilhelma von Redena – ojca rewolucji przemysłowej na Górnym Śląsku.
Podczas konferencji zostanie podjęty między innymi temat okoliczności, w których pracę nad pomnikiem śpiącego lwa powierzono berlińskiego rzeźbiarzowi Christianowi Danielowi Rauchowi oraz jego ówczesnemu asystentowi Teodorowi Kalidemu (prof. dr. hab. Irma Kozina). Prelegenci sporo miejsca poświęcą także historii hut i odlewni produkujących odlewy artystyczne, w tym najsłynniejsze Królewskiej Odlewni Żelaza w Gliwicach. Równie ciekawe są dzieje Królewskiej Huty Mala Pane w Ozimku, która rozpoczęła działalność w 1796 roku. To z kolei, stało się impulsem do rozwoju tej dziedziny nie tylko w Prusach, ale także w Królestwie Polskim na początku XIX wieku. Wisienką na torcie będzie referat dotyczący genezy i przyczyn powstania „Czarnej biżuterii” oraz jej symboliki i funkcje jakie miała pełnić. Uczestnicy konferencji sporo miejsca poświęcą też technologicznemu procesowi odlewania wyrobów jubilerskich z żeliwa oraz metodom formowania mas formierskich o skomplikowanych kształtach.
- Konferencja w MGB „Alchemia epoki przemysłu. XIX wieczne odlewnictwo artystyczne ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu”
- Konferencja w MGB „Alchemia epoki przemysłu. XIX wieczne odlewnictwo artystyczne ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu”
- Konferencja w MGB „Alchemia epoki przemysłu. XIX wieczne odlewnictwo artystyczne ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu”
Program konferencji:
8.30–9.00 – rejestracja uczestników
9.00–9.15 – rozpoczęcie konferencji
9.15–9.45 – dr hab. inż. Dariusz Bartocha, prof. PŚ, dr hab. inż. Aldona Garbacz-Klempka, prof. AGH, Jak odlać biżuterię żeliwną?
9.45–10.30 – Józef Tomasz Juros, Królewska Huta Malapane w Ozimku kuźnią technologii i kadr odlewnictwa artystycznego w Prusach i w Polsce na przełomie XVIII i XIX wieku
10.30–11.00 – dr Adam Frużyński, Królewska Odlewnia Żelaza w Gliwicach w świetle planów i rysunków Wyższego Urzędu Górniczego we Wrocławiu
11.00–11.30 – przerwa
11.30–12.00 – prof. dr hab. Irma Kozina, Śpiący lew z pomnika nagrobnego Gerharda Scharnhorsta na cmentarzu wojskowym w Berlinie
12.00–12.30 – dr inż. Joanna Nowicka, Historia XIX-wiecznego odlewnictwa artystycznego i użytkowego Europy Środkowej – kluczowe aspekty edukacyjne dla studentów ekonomii i zarządzania
12.30–13.00 – dr inż. Czesław Baron, Specjalna metoda formowania w „sztuczkach”
13.00–13.45 – przerwa
13.45–14.15 – dr Magdalena Mikrut-Majeranek, Żeliwo na salonach, czyli rzecz o tym, jak królowa Luiza Pruska spopularyzowała nietypową biżuterię
14.15–14.45 – dr Piotr Rygus, Górnośląscy producenci odlewów przemysłowych w latach 90. XIX wieku – prezentacja branży
14.45–15.15 – dr Karol Kubicki, Pomnik(i) króla Prus Fryderyka II Wielkiego autorstwa Eduarda Uhlenhutha na Górnym Śląsku
15.15–15.35 – Helena Kisielewska, Recepcja antyku w XIX wieku na wybranych przykładach odlewnictwa artystycznego ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu
15.35–16.00 – panel dyskusyjny, zakończenie konferencji
Miejsce obrad: Centrum Edukacji, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, pl. Jana III Sobieskiego 2