„Warsztaty malowania wstążek i fartuchów rozbarskich” – fotorelacja

Pierwsze warsztaty za nami! 25 i 26 maja w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu odbyły się warsztaty malowania fartuchów rozbarskich oraz wstążek.

Pod czujnym okiem rękodzielniczki Joanny Decowskiej uczestnicy zajęć spróbowali swoich sił w przenoszeniu na tkaninę wzorów zaczerpniętych z oryginalnych eksponatów z kolekcji muzealnych i prywatnych. Poniżej przedstawiamy krótką fotorelację.

Fartuchy w strojach rozbarskich dobierane były w zależności od okazji oraz majętności. Fartuchy jedwabny adamaszkowy w kwiaty i jasny „chiński” (czyli z jedwabiu tkanego we wzory bukietów kolorowych kwiatów) uważano za najbardziej eleganckie, dlatego kobiety nosiły je podczas największych uroczystości oraz w pierwszą niedzielę do kościoła. Na ostatnią niedzielę zakładano ciemniejsze fartuchy, a na Boże Ciało – woalowe. Czarne i granatowe alpakowe, niezdobione, przywdziewano z kolei na pogrzeb, żałobę oraz w poście. Białe zaś „sztikerajowe” lub „gardinowe” pasowały do stroju wieczornego, na nieszpory oraz na wesela.

Wstążki były nieodzownym elementem tradycyjnego stroju rozbarskiego kobiet, zarówno panien, jak i mężatek. Ozdabiano nimi włosy, przywiązywano do czepców, wieńców lub galandy, przewiązywano w pasie lub zawieszano przy koralach. Szerokość oraz materiał z jakiego je wykonywano świadczył przede wszystkich o zamożności właścicielki. Same wstążki były zdobione na wiele sposobów, m.in. haftowane lub malowane.

Warsztaty zostały zrealizowane w ramach projektu „Sztrykowane, heklowane, biglowane – regionalne inspiracje. Edycja 2024”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „EtnoPolska. Edycja 2024”.

fot. Klara Puzoń i Witalis Szołtys