Płyta z utworami śląskich kompozytorów ewangelickich

Płyta Wierzyć mię Pani uczW związku z obchodami 500-lecia Reformacji Muzeum Górnośląskie zrealizowało płytę Wierzyć mię Panie ucz. Muzyka organowa śląskich kompozytorów ewangelickich w wykonaniu wybitnego organisty młodego pokolenia Tomasza Plocha.

Płyta powstała w Ewangelicko-Augsburskim Kościele Pokoju w Zabrzu – neoromańskim kościele zbudowanym w 1874 r., według projektu radcy budowlanego Friedricha Heinricha Kronenberga z Opola. Na płycie zarejestrowane zostały kompozycje śląskich kompozytorów protestanckich: Adolfa Friedricha Hessego, Fritza Lubricha, ks. Adama Hławiczki oraz Jana Gawlasa.

To oczywiście tylko fragment bogatej spuścizny organowej, powstałej w środowisku ewangelików śląskich XIX i XX wieku, w tym kompozytorów związanych z Górnym Śląskiem i Śląskiem Cieszyńskim. Zachowane w rękopisach i drukach utwory śląskich twórców wybrzmiewają dziś głównie podczas koncertów organowych. Dzięki wydawnictwu zarówno one, jak i biografie ich autorów, mogą zostać szerzej spopularyzowane. Wydając płytę, chcemy zwrócić uwagę na bogactwo kultury muzycznej naszego regionu i uświetnić jubileusz 500-lecia Reformacji.

Promocja płyty Wierzyć mię Panie ucz. Muzyka organowa śląskich kompozytorów ewangelickich odbędzie się w niedzielę, 5 marca, przy okazji koncertu kameralnego The Best of Bach, prezentującego dzieła najwybitniejszego kompozytora barokowego, stanowiące o istocie oraz wartości muzyki w kościele luterańskim. Cena płyty wynosi 15 zł.

Na płycie znalazły się utwory:
– Adolfa Friedricha Hessego (1809–1863): Fantasia e-moll op. 52 oraz Einleitung zu Tod Jesu von Graun op. 84. Choral – Durchführung
– Fritza Lubricha (1888–1971): Introduktion und Passacaglia b-moll op. 20 oraz Fünf Choral-Improvisationen für Orgel op. 26
– ks. Adama Hławiczki (1908–1995): Preludium Brońże Panie nas na wieki oraz Preludium Wierzyć mię Panie ucz
– Jana Gawlasa (1901–1965): Chorały Kościoła Jezusowego op. 11 oraz Fantazja na temat pieśni Boże coś Polskę op. 14

Tomasz Ploch urodził się w 1989 r. w Siemianowicach Śląskich. Naukę rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, w klasie organów, pod okiem Zygmunta Antonika. W 2013 r. ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego i asyst. Krzysztofa Lukasa. Uczestniczył w wielu festiwalach organowych w Polsce oraz na Litwie, jak również w kursach mistrzowskich muzyki organowej. Od 2014 r. Tomasz Ploch jest organizatorem i kierownikiem artystycznym festiwalu „Jesienne Niedziele Organowe”, a jednym z większych jego osiągnięć jest współpraca ze Śląską Orkiestrą Kameralną w nagraniu studyjnym utworu „Missa de Maria a Magdala” Pawła Łukaszewskiego (2012 r.). Obecnie Tomasz Ploch wykłada w Studium Organistowskim Archidiecezji Katowickiej. Jest założycielem zespołu Æolodicon Ensemble, z którym wykonuje na fisharmonii zapomniane dzieła kompozytorów z przełomu XIX i XX w. Pełni również funkcję organisty w kościele pod wezwaniem Świętego Ducha w Bytomiu.